Trójkołowy rower z ramą przestrzenną N55 na licencji Open Source
Duńskie studio projektowe N55, we współpracy z niemieckim projektantem Tillem Wolferem, stworzyło serię pojazdów na licencji open-source napędzanych siłą mięśni ludzkich, które mogą być budowane w domu przy użyciu podstawowych narzędzi i materiałów. Bazują na taniej, lekkiej i bardzo trwałej konstrukcji, która wymaga jedynie prostych, ręcznych, nie specjalistycznych narzędzi do produkcji. Pojazdy XYZ Spaceframe Vehicles, są odporne na warunki atmosferyczne, posiadają lekkie ramy wykonane przy użyciu standardowych rur aluminiowych. Rury te są montowane przy użyciu prostych śrub, podkładek i nakrętek ze stali nierdzewnej. Poprzez naturalną ochronę tlenkiem aluminium można uniknąć stosowania chemicznych metod obróbki powierzchni czy malowania.
Plany budowy pojazdu z ramą nośną XYZ Spaceframe obejmują model jedno lub dwuosobowy oraz wersję z przestrzenią ładunkową, która jest odpowiednia do załadunku i transportu artykułów spożywczych. Plany umieszczają koła oraz łańcuchy w obrębie ramy i w pewnej odległości od kierowcy. Rowerzysta siedzący jest również ustawiony na wygodnej wysokości, bez niepotrzebnego obciążania nóg. Do elementów układu kierowniczego stosuje się samosmarujące podkładki z tworzywa sztucznego, a odsłonięte końce rur są zaślepione standardowym plastikowym korkiem PE, co zapobiega powstawaniu ostrych krawędzi.
Wszystkie inne części, takie jak koła, pedały i siedzenia są standardowymi elementami, które można nabyć w sklepach z narzędziami lub sklepach rowerowych. Co więcej, modele te można łatwo rozbudować o pokrywę zwiększającą odporność na wiatr, a nawet o silnik elektryczny ułatwiający dłuższe podjazdy czy podróże.
Projekt odzwierciedla cele studia N55, jakim jest stworzenie bardziej ekologicznego środowiska i stylu życia. Studio zachęca również do rozwoju małych fabryk pojazdów napędzanych siłą mięśni ludzkich w lokalnych społecznościach, aby jeszcze bardziej zachęcić do korzystania z pojazdów nie napędzanych paliwami kopalnymi.
Ze względu na modułowy charakter systemu XYZ SPACEFRAME VEHICLES, jest on łatwy do dostosowania. W celu zwiększenia odporności na wiatr i ochrony przed warunkami atmosferycznymi można zastosować osłonę lub korpus. Możliwe jest zastosowanie standardowych silników z piastą elektryczną. Ma to sens zwłaszcza w przypadku stosowania na długich dystansach, w wersji z dwoma fotelami lub w wersji Cargo. Przyczepy kempingowe mogą być rozwijane w celu umożliwienia mobilnego życia. Wersje Cargo z kuchnią itp. mogą być opracowywane dla mikro firm.