The Responsible Object A History of Design Ideaology for the Future

Odpowiedzialny produkt – Historia projektowania i ideologia na przyszłość
5 minut czytania

Czego archeolodzy z przyszłości dowiedzieliby się o naszych czasach, gdyby zagłębili się w miejsca które kiedyś były domem naszej cywilizacji. Niezliczone wysypiska rzeczy, które porzuciliśmy: plastikowe i metalowe przedmioty, wciąż tlące się stosy wyrzuconej elektroniki, syntetyczne tekstylia i wiele innych nie rozkładających się w przewidywalnym czasie produktów. Odkryliby resztki z epoki szalonego konsumpcjonizmu. W obecnym systemie gospodarczym, którego trzonem jest konsumpcja, i produkcja tychże rzeczy, zaczynamy weryfikować ich rolę w serii wyzwań które przed nami stoją. W dyscyplinie projektowania, zrównoważony rozwój oraz odpowiedzialność społeczna stały się płodnymi epitetami, generującymi nowe produkty, materiały, i technologie, zaprojektowane tak, aby zmienić bieg naszej przyszłości.

Społeczne i zrównoważone projektowanie nabiera impetu. Projektanci ze wszystkich stron świata opracowują nowe sposoby produkcji, które są mniej szkodliwe lub efektywniej wykorzystują materiały odpadowe. Idee projektowania społecznego i zrównoważonego nie są nowe. Teoretyczka i projektantka Marjanne van Helvert zebrała pomysły z historii społecznego i zrównoważonego projektowania w książce pod tytułem The Responsible Object: A History of Design Ideology for the Future.

Jedenaście rozdziałów zostało opracowanych przez różnych autorów poruszających takie tematy jak William Morris, Bauhaus, jego rosyjski odpowiednik VKhUTEMAS, Margarete Schütte-Lihotzky, Buckminster Fuller, Victor Papanek, włoska awangarda, queer design, projektowanie spekulacyjne, FabLaby czy kultura DIY w Brazylii.

Jedną z historii zawartych w książce jest historia autorstwa Elizabeth Carolyn Miller o Williamie Morrisie i jego Kelmscott Press.

William Morris był projektantem z Wielkiej Brytani, a także socjalistą, działaczem i autorem. W odpowiedzi na wyzysk pracy w XIX wieku praktykował projektowanie z ideałami socjalistycznymi. Kelmscott Press był w bardzo realnym sensie wypowiedzią końcową, kulminacją dzieła, którym było życie Morrisa. Była to jedna z jego ostatnich prób zachowania dawnych relacji między artystą a jego sztuką oraz społeczeństwem – zagrożeniach jego czasów jak i naszych – oraz jednym z jego dziedzictw dla potomności. W 1891 roku wynajął chatę w pobliżu Kelmscott House gdzie zamontował trzy maszyny drukarskie. Książki wydane przez Kelmscott Press były drogie – Morris zaprojektował własne kroje pisma, zrobił własny papier, i drukował je ręcznie – były piękne. Jego pracownicy byli zjednoczeni oraz dobrze opłacani, Jego praca drukarska jest przykładem odpowiedzialnego projektowania, jednak paradoksalnie ku jego rozczarowaniu sprawiło to, że jego produkty stały się produktami luksusowymi. Dokładnie z tym problemem stykają się projektanci również w naszych czasach.

Autorka Marjanne van Helvert w swojej książce podkreśla pilną potrzebę zmiany zawodu projektanta na mniej zanieczyszczającą i wyzyskującą dyscyplinę. Książka ta jest radykalnym wezwaniem do działania, które czerpie inspirację z przeszłości. W tekście znajduje się wiele znakomitych cytatów projektantów z przeszłości, których pasją było zmienianie designu na lepsze. Najsilniejsze cytaty z książki funkcjonują tak, jak by były z napisów protestacyjnych. Cytaty ustawiane zostały poziomo, w związku z czym czytelnik musi obrócić stronę, aby przeczytać cytat, przerywając tym samym akt czytania.

Cała typografia została wydrukowana w kolorze off-black spot na białym druku Munkena. Początkowe założenie zakładało, że cytaty mogą być wyrwane z książki. Jednak ograniczony budżet produkcyjny nie pozwalał na inny rodzaj papieru do cytatów, dlatego zastosowano dodatkowy pomarańczowy kolor podstawowy.

The Responsible Object jest dobrze ocenianą pozycją polecaną projektantom, zainteresowanym projektowaniem społecznym i zrównoważonym. Książkę można nabyć w księgarniach artystycznych i projektowych na całym świecie oraz w Internecie. Projekt książki został wybrany jako jeden z najlepszych holenderskich projektów książek roku 2016.

Kiedy myślę o przyszłości, muszę myśleć o wyraźnie utopijnych, i dystopijnych realiach science fiction. Często są to światy, które obracają się wokół ekstrapolowanego aspektu współczesnego społeczeństwa, który okazuje się mieć ekstremalne konsekwencje dla przyszłych pokoleń, zarówno pozytywne, jak i negatywne, czasem oszukańcze.Brudna Przyszłość / Brudna UtopiaCytat ze strony Marjanne van Helvert

Wydawca: Valiz
Auto: Marjanne van Helvert
288 pages
17cm × 24cm
2016
ISBN: 9789492095190
20,00 €

FLID
27 maja 2020